Konjac liszt
Konjac liszt

Konjac liszt

A konjac liszt vagy más néven a konyak liszt, sok más néven ismert: kígyónövény, elefántlábgyökér, kontyvirág, országonként más-más néven ismert. A növény gyökeréből készül a sokrétűen felhasználható őrlemény. Helyettesíti a hagyományos liszteket, sűrítő, zselésítő, keményítő anyagokat. A liszt a konjac növény gumós gyökeréből készül, jó termésesetén a növény gumója több mint 25 cm átmérőjű is lehet. Leves, főzelék, puding, öntet, zselé készíthető felhasználásával. De kiválóan használható péksütemények és más édes tésztás pékárúk receptjeiben is. Fehér lisztes sütemények állagát könnyedén el lehet érni a konjac liszt alkalmazásával más glutén mentes termékekkel vegyítve. A receptek többségénél, mindössze néhány gramm felhasználására van szükség egy-egy étel elkészítéséhez. 
Napjainkban termesztése Dél-Kelet Ázsiában valamint az Amerikai kontinensen zajlik java részt. A konjac liszt alapanyagaként szolgáló növény érdekessége, hogy kizárólag tiszta és jó levegőjű szennyezetlen területeken érzi jól magát és adja nekünk kiváló tulajdonságokkal bíró gyökerét, gumóit. Erre legalkalmasabb a 800 méter környéki magasabban fekvő szubtrópusi dombvidéki, és hegyvidéki jellegű környezet. 

Konjac liszt


A konjac liszt gliadin/glutén mentes. Glutén érzékenyek, szív problémákkal küzdők, cukorbetegek, fogyókúrázók bátran beilleszthetik étrendjükbe, glikémiás szintje igen alacsony (így nem emeli meg a vércukorszintet) valamint szénhidrátot is csak kis mértékben tartalmaz. 
Számszerűsítve a konjac liszt tápanyag tartalmát:

100g örleményben:
Energia: 187 Kcal,
Fehérje:0,91 g,
Zsír: 0,52 g,
Telített zsírsavak: 0,11 g,
Keményítő: 3,38 g.
ebből Szénhidrát: 3,38 g,
ebből cukor: <0,03 g,
Élelmi rost: 82,79 g,
Nátrium: 0,01 g.

Az előbb felsorolt tulajdonságai mellett, érdemes megemlíteni, hogy íztelen és szagtalan. Így nem befolyásolja az adott étel ízét. A gyomorban megköti a vizet, ezáltal teltség érzetet ad fogyasztójának hosszú ideig, így a konjac liszttel készült ételek pompás részét képezhetik a fogyókúrás étrendnek. Viszont ügyeljünk arra, hogy sok folyadékkal fogyasszuk az ezzel készült ételeket.